Zafer Koleji Yerleşkesi

Eğitim, kültür ve sosyal etkileşim merkezi olan atriumu, yaşam ve kent simülasyonu teorisini sınayan yenilikçi bir eğitim yapısı.

Zafer Koleji Yerleşkesi

Zafer Koleji, Ankara’nın ana ulaşım omurgalarından Dumlupınar Bulvarı’na uzaktan cephe veren bir yerleşkedir. Salt bir eğitim ortamı olmanın ötesinde, kullanıcılarının günün önemli bir bölümünü geçirdikleri bu yerleşke; sosyal, kültürel ve sportif etkinliklerden yararlandıkları bir kent parçası olarak tasarlanmıştır. Yerleşke bir anlamda fuaye ya da yaya yolu olarak nitelenebilecek iç atrium ile onun çeperlerine takılan eğitim, etkinlik ve servis mekânlarından oluşur. Kendi kendine her anlamda yeten ve kentin çeperinde yalıtılmış bir tepe üzerinde konumlanmasından dolayı ulaşım bağlantıları doğru kurulmuş bir eğitim yerleşkesidir.

İşveren

Zafer Koleji

Yer

Ankara

Alan

35.000 m²

Yıl

2014

Tür

Eğitim

Durum

Tamamlanan

Tasarım

FREA / Emre Şavural, Fatih Yavuz, Hasan Okan Çetin, Onur Üstün, Bahtiyar Gelyagil, Emre Acar. CAG. SMAG.

Proje Ekibi

Danışmanlar : Mehmet Kılıç (İnşaat Müh.), Mehmet Devrim Şahin (Makine Müh.), İsmail Topalak (Elektrik Müh.), Belemir Dalokay (Peyzaj Mim.), Ali Demir
Fotoğraflar : Cemal Emden

Yerleşkenin omurgasını oluşturan doğrusal atriumun kuzeyinde ana okulundan liseye eğitim birimleri, güneyinde ise sırasıyla idari birimler, yemekhane, spor salonu ve konferans salonu yer alır. En fazla üç katlı olan eğitim bloklarının her biri arasında oluşan ara avlulara, yaş grupları için özelleştirilen bahçelere açılır. Spor ve etkinlik alanları ise güney bahçesine doğrudan açılma ve dış mekânla bütünleşme şansı bulur. Bu kurgu içinde yapı gerek birimler arasında gerekse iç ve dış mekânlar arasında bir süreklilik ve geçirgenlik oluşturur. Benzer biçimde blokların atriuma açıldıkları noktalarda, farklı yaş grupları için zeminde kantinler, üst katlarda ise kütüphane gibi ortak kullanım alanları yer alır.

Yerleşkenin ana mekânı olan atriumun doğu ucunu idari birimler, batı ucunu ise bin kişilik toplantı salonu tutar. Bu çizgisel kurgu içinde gerek eğitim blokları gerekse idare ve etkinlik alanları için birbirleriyle kesişmeyen bağımsız girişler oluşturma olanağı doğar. Toplantı salonu fuayesi ve altında yer alan fitness salonu ile velilerin de kullanımına açık spor tesislerine yerleşkenin batı ucundan bağımsız ulaşım sağlanır. Yerleşke boyunca bodrum kata yerleştirilen otopark sayesinde hem yerleşke araç trafiğinden arındırılır hem özellikle kış şartlarında öğrencilerin iç mekândan çıkmadan doğrudan okul servislerine ulaşım olanağı yaratılır.

 

Sosyal bir etkileşim mekânına, kültürel bir ortama dönüşen atrium, dersliklere paralel alternatif bir öğrenme mekânı, sosyalleşme, etkinliklere katılma ve etkinlik tasarlama mekânı haline gelir.

KENT PARÇASI OLARAK YERLEŞKE

Bu fiziksel kurgu içinde Zafer Koleji yerleşkesi öğrenciler için bir okul yapısından çok kentsel bir ortam, çeşitli etkinlikler ve renkli bir yaşam barındıran bir kent parçası, bir sokak simülasyonu sunar. Atrium ona cephe veren ve etkinliklerin doğrudan izlenebildiği kulüp odaları, yemekhane, yüzme havuzu, spor salonu, toplantı salonu fuayeleri, kütüphane gibi bağımsız birimlerin yanı sıra iç amfi, buz pateni pisti ve alternatif etkinlik alanları gibi mekânları da barındırır.

Ana okulunu takiben giderek artan yaş gruplarına yönelik bir kademelenme içinde diğer eğitim yapıları ve onları hem ayıran hem bağlayan iç bahçeler kurgulandı. Atrium boyunca yer alan köprüler eğitim blokları ile sosyal ve sportif tesisler arasında bir bağlantı sürekliliği kurar.

BAĞIMSIZLAŞTIRILAN ANAOKULU

Yerleşkede ana okulu kendi özel avlusuna açılan, küçük yaş grubunun atriumla ilişkisini denetimli olarak sağlayan, bağımsız bir birim olarak ele alındı. Bu birimin kendine ait bir yüzme havuzu, spor ve oyun tesisi ile bağımsız yemekhanesi yer alır. Ana okulu yerleşkeye, atriumda sera ve evcil hayvan barınaklarının yer aldığı bir dış mekân aracılığı ile bağlanır. Atrium bu bölgede korunaklı bir oyun mekânına olanak tanıyan bir üst örtüye dönüşür.

 

 

ŞEFFAFLIKLAR, GEÇİRGENLİKLER

Sürdürülmeye çalışılan temel tasarım anlayışı şeffaflık ve geçirgenliktir. Sadece iç ve dış mekânlar arasında değil, öğrencilerin sosyal ve kültürel etkileşimlerini artıracak biçimde farklı birimler arasında da bu geçirgenlikler kurgulanmıştır. Bu anlamda tek ve yüksek bir hacim olarak kurgulanan atrium bütün birimlerin aynı anda algılanmasına, hem yatay hem dikey olarak mekânsal bir süreklilik oluşmasına olanak tanır.

Yapının cepheleri özellikle eğitim blokları dışında kalan sosyal alanlarda şeffaflık ve geçirgenlik düşüncesini destekleyecek biçimde cam yüzeylerden oluşur. İç mekân deneyimleri, yapı ölçeğinin kademelenmesi, farklı alt alanların vurgulanması amacıyla kullanılan renkli cam yüzeyler bulunması dışında yerleşke olabildiğince sade bir dil ve yalın bir malzeme ile kurgulandı. Yapının temel inşai ögeleri doğrudan bitirme dili olarak işlevselleştirildi. Bu anlamda süsleme ve bezemelerden kaçınılarak atriumda yer alacak sergiler, etkinlik düzenlemeleri ve insan hareketinin temel anlamı oluşturmasına izin verildi.

KONSTRÜKSİYON SEÇİMİ

Yapı inşai olarak betonarme ve çelik sistemlerin bir arada kullanımından oluşmaktadır. Toplantı salonu ve ana sokak aksında çelik bir örtü kullanıldı. Bu örtü ile betonarme bloğun birleşme noktaları aynı zamanda yatay tesisat kanallarını oluşturdu. Spor salonu, yüzme havuzu, yemekhane gibi geniş açıklıklı mekânlarda ise art germe ile geniş açıklıklar oluşturmak olanaklı hale geldi.