MEB Doğubayazıt Eğitim Kampüsü

Ağrı Dağı ve keskin hava koşullarına göre biçimlendirilen bir yapı tipolojisi, bağlamına göre şekillenmiş sakin ve seçenekli bir senaryo.

MEB Doğubayazıt Eğitim Kampüsü

Ödüllü Proje

Türkiye’deki devlet liselerinin fiziki koşulları ve tek tip mimari özelliklerine karşı bir model geliştirilmesi amacıyla 2013 yılında MEB Eğitim Kampüsleri Yarışması açıldı. Yarışma, mevcut durumun yeniden yorumlanması ve eleştirel biçimde ele alınması açısından iyi bir fırsat olarak değerlendirildi. Çoğulcu bir kimliğe sahip olması beklenen yeni kampüs hayatı, deneysel bir duruma işaret etmekteydi. Birincilik ödülünü kazanan proje, yeni bir lise hayatına sahne oluşturması için bu ikili durumun birlikteliğini, programın öncelikli araştırma konusu olarak ortaya koyuyordu.

İşveren

Milli Eğitim Bakanlığı

Yer

Doğubayazıt, Ağrı

Alan

109.000 m²

Yıl

2013

Tür

Eğitim, Kamu

Durum

Yarışma

Tasarım

FREA / Fatih Yavuz, Emre Şavural -Tamirci Architects / Can Tamirci - SMAG / Hasan Okan Çetin

Proje Ekibi

Nuran Özkam
Öznur Yıldız

Öğrencilerin iklimlendirilmiş mekânlardan bir diğerine geçme seçeneğini kampüsün tüm mekânlarında sunan, avlular etrafında biçimlendirilmiş bir sert iklim yerleşkesi.

ÇETİN BİR MİMARİ PROBLEM

Program yorumuna paralel olarak bağlam ve iklimin tetikleyebileceği karakter, bir diğer başrol oyuncusu olarak yerini alır. Ağrı Dağı ve çevresinin keskin hava koşulları göz önüne alındığında yapı tipolojisinin ipuçları kendisini okutmaya başlar. Tüm bu parametrelerle beraber düşünüldüğünde çetin bir mimari probleme dönüşen eğitim kampüsü, kendi bağlamını yaratan bir yerleşim stratejisi ile ele alınır.

AKIŞKAN AVLULAR

Çok katmanlı açık alanlar kurgusuna sahip olan yapılar hem kendi otonomilerine sahip hem de birbirleriyle ilişkilidirler. Avlu yorumu kendine has ve katı bir dille vurgu kazanırken, birbirine bağlanan derslik kolları ve bütüncül düşünüldüğünde tamamen esnek olarak ele alındığı anlaşılır. Üst plaza kotunda birbiriyle ilişkilenen avlular parçalı ve akışkan bir açık alan kurgusu örgütler. Benzer ilişkiyi açık spor alanları ile de kurarak, yurtlar ve öğrenci kulüplerine hizmet eden serbest bir düzleme dönüşür.

YERALTINDAN BAĞLANAN MEKÂNLAR

Derslik birimleri gün ışığından azami verim sağlayacak biçimde yönlenirler. Koridor ve iç mekânlar avlu hayatı ile görsel ve fiziksel bağlantılar kurarken, plaza altında kurgulanmış sosyal ve çoklu kullanımlara ayrılan mekânlara da bakış sağlar. Böylelikle hem zengin bir açık alan kurgusu ve geçirgenliği, hem de kapalı alan sürekliliği sağlanır.

Avlulu yapıların birbirleri ve kent çeperi ile arasında kalan tanımlı boşluklar yönetim ve kreş bloğu için ayrılmıştır. Bu cidarlardan avlu hayatına katılmak, derslik bloklarına ya da ara mekânlara geçmek mümkündür.