ARAZİYE YERLEŞİM
Değişken bir yükseklik kısıtı ve yapı programından oldukça büyük bir araziye yerleşim sorunu alışılageldik bir problem çözümünden farklı bir refleks geliştirme zorunluluğunu ortaya koymuştur. Arazinin sınırlarında bulunan Mania Hattı kısıtı, Havalimanı ve komşu parseldeki AVM de yerleşim kararlarımız açısından doğrudan belirleyici olmuştur. Havalimanı pisti ile kentsel anlamda kurulacak bir ilişkiden bahsetmenin mümkün olmadığı gerçeğinin yanında piste inen ve kalkan uçakların gürültü problemleri de yerleşim kararları alınırken bu çeperden uzak kalmayı işaret etmiştir. Yapı yapılabilir yükseklik arazinin Güney Doğu çeperinde en düşük Kuzey Batı çeperinde ise en yüksek değerlerdedir.
Bunların yanında şehir merkezinden gelen ana ulaşım aksı ile ilişkisi önündeki parktan dolayı kopuk olan arazinin suya erişimi de bulunmamaktadır. Kentsel bağlamdaki girdilerin yanında program ilişkileri ve programın bağlamı da değerlendirildiğinde yerleşim ve program çözümü anlamında kısıtlar yumağı ortaya çıkmıştır.
Programın konusu aslında doğrudan Çanakkale Savaşları ile ilgilidir. Bununla ilgili tutunduğumuz tek girdi bu coğrafyadaki bütün belleğin ortak bileşeni Çanakkale boğazı oldu. Tek dert ona yönlenebilmek ona bakmak oldu. Bunun yanında Tasarımın savaş ve onun alt bileşeneleri ile ilgili herhangi bir metafor barındırmaması bilinçli bir tercihtir. Çanakkale Boğazı ile kurmaya çalıştığımız ilişki bizleri tasarımın yükselmesi noktasında yönlendirmiştir.
Yapı, yükseklik kısıtı getiren mania hattından olabildiğine uzaklaşarak en yüksek hacmin yapılabildiği arazinin Kuzey Batı noktasına konumlanmıştır. Çepere yaslanan yapının oluşturduğu aksın önündeki parkta da varolması , yolun karşısına geçip ileride kamuya açık bir alan olarak kullanılması planlanan Tekel Depolarının bulunduğu alan boyunca devam edip suyun üstünde bir platform olarak uzanması planlanmıştır. Böylece Boğaz ile fiziksel bağlantı da sağlanmıştır. Aksın arazinin çeperinde yer alması arta kalan açık alanın parçalanmadan bir bütün olarak kalmasını sağlamıştır.
VAZİYET PLANI
PLANLAR
GÖRÜNÜŞLER
KESİTLER
Girişlerden başlayan amfiler sergi alanı ve okuma salonu işlevlerini de bünyesine katarak iki kat boyunca yükselir. Kısaca en yüksek noktada yer alan çalışma alanında kamusal ve özel kullanımın birleşmesi hedeflenmiştir. Bu mekan aynı zamanda Çanakkale Boğaz’ı ile görsel ilişki kurabileceğimiz noktadır. Artık kapalı birimlerin üst döşemeleri dönüşerek kamusal ve ortak yaşamın sürekliliğinin sağlandığı ve girişlerin birbirine bağlandığı mekan olmuştur.
Yıl: 2015
Yer: Çanakkale, Türkiye
İşveren: Çanakkale Valiliği
Program: Araştırma Binası, Yönetim
Toplam Alan: 3.200 m²
Statü: Ulusal Yarışma Katılım
Proje Ekibi: Fatih Yavuz, Emre Şavural, Ramazan Avcı, Seden Cinasal, Betül Dönmez
Danışmanlar: Zafer Kınacı (İnşaat Müh.), Bahri Türkmen (Makine Müh.), Kemal Güravşar (Elektrik Müh.), Elvan Ender (Peyzaj Mim.)

SCRA ile birlikte
LÖSEV ÇERKEŞ DOĞAL YAŞAM MERKEZİ
ZAFER KOLEJİ
ODTU TEKNOKENT MET YERLEŞKESİ İNOVASYON BİNASI
KARA HARP OKULU LABORATUVAR MERKEZİ
FOLKART TIME II
FREA | Projeler | ÇANAKKALE SAVAŞ ARAŞTIRMA MERKEZİ, Değişken bir yükseklik kısıtı ve yapı programından oldukça büyük bir araziye yerleşim sorunu alışılageldik bir problem çözümünden farklı bir refleks geliştirme zorunluluğunu ortaya koymuştur. Arazinin sınırlarında bulunan Mania Hattı kısıtı, Havalimanı ve komşu parseldeki AVM de yerleşim kararlarımız açısından doğrudan belirleyici olmuştur., Mimarlık, Tasarım, Mühendislik, Kentsel Tasarım, Fatih Yavuz, Emre Şavural